Πάμε θέατρο.. Καραϊσκάκενα, o Θρύλος για 2η χρονιά στον Πολυχώρο VAULT
Ο Πολυχώρος VAULT
παρουσιάζει για 2η χρονιά την παράσταση
«Καραϊσκάκενα, o Θρύλος»
της Σοφίας Καψούρου σε σκηνοθεσία Δημήτρη Καρατζιά
με τη Σοφία Καψούρου στον ρόλο της Ζωής Διαμάντως Διμισκή
Από την Κυριακή 9 Οκτωβρίου, έως την Κυριακή 29 Ιανουαρίου
κάθε Κυριακή στις 18:15, για 15 ακόμη παραστάσεις
Ένα αντιπολεμικό έργο σε καιρό πολέμου.
Ένα έργο ύμνος στη γυναίκα και την ελευθερία της.
Φόρος τιμής στο ποδόσφαιρο και την ομορφιά του.
Η Καραϊσκάκενα, η Μάνα του ήρωα Καραϊσκάκη, δεν γέννησε μόνο την Επανάσταση.
Η Καραϊσκάκενα είναι η Επανάσταση.
Μετά τη θερμή υποδοχή από κοινό και κριτικούς, ο μονόλογος της Σοφίας Καψούρου «Καραϊσκάκενα, o Θρύλος», βασισμένος στη ζωή της μητέρας του Γεώργιου Καραϊσκάκη επιστρέφει στον Πολυχώρο VAULT από την Κυριακή 9 Οκτωβρίου, και κάθε Κυριακή στις 18:15, για 15 ακόμη παραστάσεις. Ο Δημήτρης Καρατζιάς σκηνοθετεί τη Σοφία Καψούρου σε έναν εκρηκτικό μονόλογο για τον πολυτάραχο και εντυπωσιακό βίο της Ζωής Διαμάντως Διμισκή, της περιβόητης Καλόγριας.
Η «Καραϊσκάκενα, o Θρύλος» είναι μία από τις τρεις παραστάσεις με τις οποίες συνεχίζεται και αυτή την καλλιτεχνική περίοδο το θεατρικό project «Ο ΓΙΟΣ ΜΟΥ... ». Πρόκειται για ένα θεατρικό φεστιβάλ μονολόγων, με εμπνευστή και καλλιτεχνικό διευθυντή τον Δημήτρη Καρατζιά, που φέρνει επί σκηνής μάνες σπουδαίων Ελλήνων ανδρών. Φέτος, θα παρουσιάζονται στο VAULT πέρα από την «Καραϊσκάκενα, o Θρύλος»:
«Η Μάνα Αυτουνού… Έλλη Ζάχου Ταχτσή» (βασισμένη στη ζωή της μητέρας του Κώστα Ταχτσή) της Κικής Μαυρίδου, σε σκηνοθεσία Βαγγέλη Λάσκαρη, με τη Ράνια Σχίζα στον ρόλο της Έλλης Ζάχου Ταχτσή
· Η «Χαρίκλεια Καβάφη» (βασισμένη στη ζωή της μητέρας του Κωνσταντίνου Καβάφη) σε κείμενο - σκηνοθεσία Κοραή Δαμάτη, με την Ασπασία Κράλλη στον ρόλο της Χαρίκλειας Καβάφη.
Το φεστιβάλ «Ο ΓΙΟΣ ΜΟΥ... » είναι αφιερωμένο στη μνήμη της αγαπημένη μας συνεργάτιδας Χρύσας Σπηλιώτη, με την οποία είχε ξεκινήσει το Φεστιβάλ.
Υπόθεση
Το έργο ξεκινάει με την απόλυτη ανατροπή: Η Καραϊσκάκενα η Καλόγρια, στο κελί της, παρακολουθεί έναν ποδοσφαιρικό αγώνα ανάμεσα στον Ολυμπιακό και τη Φενέρμπαχτσε. Ένθερμη οπαδός του Ολυμπιακού, της ομάδας που έδρα της είναι το στάδιο που φέρει το όνομα του Γιου της, του σπουδαίου αρχιστράτηγου της Επανάστασης. Άριστη γνώστρια της ιστορίας της ομάδας, αιώνια θαυμάστρια του αείμνηστου Θανάση Μπέμπη και της ντρίμπλας του, αφηγείται τη ζωή της, τις δυσκολίες που συνάντησε για να αναθρέψει τον μικρό Γιώργη και ξαναζεί τη γέννηση του Γιου της, αλλά και τον θάνατό του. Ο αγώνας τελειώνει με τους Έλληνες νικητές. Ο Ολυμπιακός βάζει γκολ. Ο αθλητισμός είναι ο μεγάλος νικητής.
Η Μάνα Καλόγρια. Η Μάνα Φίλαθλος. Η Μάνα Γυναίκα.
Η Μάνα που δεν έγινε ποτέ σύζυγος: «Μ’ όποιον θέλω τον έκανα. Με τον Θεό τον έκανα», απαντάει περήφανη στην Ιστορία. Η Καραϊσκάκενα κάθε Κυριακή πάει στο Φάληρο, στο Γήπεδο Καραϊσκάκη να μυρίσει το γρασίδι, να μυρίσει το παιδί της. Να τιμήσει τον γιο της. Τον Γιώργη της. Τον Αϊ-Γιώργη των Ελλήνων. Πώς γεννιούνται οι ήρωες; Πώς πεθαίνουν; Πώς τους θυμόμαστε; Το πιο σημαντικό για τον άνθρωπο είναι η μήτρα. Από πού έρχεται, ποιος είναι, πού πάει. Ποιον πολεμάει. Τη ρίζα του ή τη σκιά του. Μέσα από τις θεατρικές συντεταγμένες χαρτογραφείται το τοπίο της Επανάστασης, αποκαλύπτονται οι αντιφάσεις της εποχής, η θέση της γυναίκας τότε. Όλα τόσο επίκαιρα, γιατί… ό,τι ήταν όμορφο μία φορά, είναι για πάντα. Ό,τι ήταν άσχημο μία φορά, θα ’ναι για πάντα.
Είπαν για την παράσταση:
«Η Καψούρου κάνει ένα άλμα στο χρόνο, φέρνει την ηρωίδα στο σήμερα και παραδίδει ένα σαρωτικό, ορμητικό, γήινο κείμενο, δίνοντας φωνή στη μάνα του ήρωα της Επανάστασης και τη μετατρέπει σε αρχετυπική φιγούρα. Η σκηνοθεσία του Καρατζιά παραδίδει μια παράσταση πυκνή και δονούμενη, με αισθητικό ενδιαφέρον, έτσι όπως το κατανυκτικό σκηνικό περιβάλλον με τις αγιογραφίες και τα καντήλια, κοντράρεται με την αισθαντική, φιλήδονη, πληθωρική και βλάσφημη παρουσία της Καραϊσκάκενας - την οποία ερμηνεύει εξαιρετικά η συγγραφέας, δίνοντας σκηνική, τρισδιάστατη οντότητα στις λέξεις που η ίδια συνέλαβε…».
Τώνια Καράογλου (Αθηνόραμα)
«Ο Καρατζιάς σκηνοθέτησε με μέτρο και στεκόμενος πίσω από το κείμενο, όπως πρέπει να στέκεται ένας σκηνοθέτης. Ο Αντωνιάδης έχει γράψει εξαιρετική θεατρική μουσική και ειδικά το τραγούδι του φινάλε είναι σπουδαίο και δίνει στο έργο ακόμα μεγαλύτερο βάθος και ουσία. Όταν τελείωσε η παράσταση είχα κάποιες αντιρρήσεις στο μυαλό μου. Όσο πέρναγαν όμως οι ώρες, φρόντισα να τις βάλω στην άκρη γιατί δεν είναι αυτές που τη χαρακτηρίζουν και την υπογράφουν».
Ιάσονας Τριανταφυλλίδης (youfly.com)
«Ο Καρατζιάς με σεβασμό και ιδιαίτερη ευφυΐα καθοδήγησε την ηθοποιό σε μια εξαιρετική ερμηνεία, ώστε να δαμάσει το χειμαρρώδες κείμενο και να μας προσφέρει αυτό το αριστούργημα επί σκηνής. Η παράσταση αποτελεί έναν θησαυρό του ελληνικού θεάτρου. Για όσους δεν τύχατε να βιώσετε την εξαιρετική αυτή θεατρική εμπειρία, μη χάσετε την ευκαιρία τον ερχόμενο χειμώνα στον Πολυχώρο Vault».
Έλενα Γαζγαλή (all4fun.gr)
«Η Καψούρου, που σκηνικά επιβάλλεται και υποκριτικά διαστέλλεται, δίνει σάρκα και οστά, υπόσταση και λόγο ζωντανό στην Καραϊσκάκενα. O Καρατζιάς με σκηνοθετική ευρηματικότητα, ευαισθησία και αμεσότητα, μετέτρεψε τη σκηνή του Vault σε χώρο ιερό μα και ανίερο, συνάμα. Με την πρωτότυπη μουσική σύνθεση του ευφάνταστου και ευρηματικού συνθέτη Αντωνιάδη να υποκρούει με ένταση της επί σκηνής δράσης, παρακολουθήσαμε μια αντισυμβατική παράσταση. Μια άκρως τολμηρή παράσταση, αλλά ιστορικά τεκμηριωμένη, από αυτές που σπάνια τολμούν οι συντελεστές της, να παρουσιάσουν, που σε κρατάει σε ένταση και με το, μέχρι το τέλος, ενδιαφέρον να κορυφώνεται».
Γιάννης Γαβρίλης (reformer.gr)
«Η ερμηνεία της Σοφίας Καψούρου αισθαντική αλλά δίχως φόβο εξωτερίκευσης. Γεμάτη πάθος και δίχως την παραμικρή συστολή. Μία παράσταση φόρος τιμής στο μεγαλείο του αντι-ηρωισμού σε μια εποχή πολέμων και αγιοποίησης»
Ραφαέλα Χαμπίπη (theatromania.gr)
«Η Καψούρου με ένα άκρως φεμινιστικού, αντιπολεμικού χαρακτήρα κείμενο, και ο Καρατζιάς με την σύγχρονη σκηνοθεσία του, δίνουν στην εποχή αυτή τον χαρακτήρα, το ενδιαφέρον και τη γοητεία που της αναλογεί. Η Καψούρου, δε, στο ρόλο της, είναι μεγαλειώδης. Μια παράσταση σύγχρονη, μακρυά από την αποστειρωμένη και διεκπεραιωτική μέση προσέγγιση ανάλογων θεματικών, που αποτελεί μια αντιπολεμική κραυγή, μια γλώσσα αθυρόστομη και αυθάδη, που προβάλει τους μοναδικούς λόγους που αξίζει κανείς να αγωνίζεται, τις μοναδικές αιτίες που αξίζει κανείς να γίνεται Καραϊσκάκης»
Κακλαμάνη Αθηνά (θεατρο.gr)
«Ποιητική γραφή, με ακαριαίες και ακραίες εναλλαγές χιούμορ και συγκίνησης. Σκηνοθεσία ιδιαίτερη, ευαίσθητη και ανθρωποκεντρική. Η Καψούρου έτοιμη να εκραγεί σαν ηφαίστειο, χειμαρρώδης, μας συγκινεί με την αμεσότητα του λόγου της, την υποκριτική της αξιοσύνη, την ευθύτητα της ιστορία της. Στην τελειότητα της παράστασης συντελεί και η πρωτότυπη, καθηλωτική και εντυπωσιακή μουσική του εξαίρετου συνθέτη Αντωνιάδη. Με ενθουσίασε. Μια εξαιρετική, τολμηρή, αληθινή, συγκλονιστική παράσταση».
Βίβιαν Μητσάκου (Theater Project 365)
ΣΥΝΤΕΛΕΣΤΕΣ
Συγγραφέας: Σοφία Καψούρου
Σκηνοθεσία: Δημήτρης Καρατζιάς
Πρωτότυπη μουσική σύνθεση: Μάνος Αντωνιάδης
Σκηνικό / Κοστούμι: Γιώργος Λιντζέρης
Κατασκευή Σκηνικού: Κώστας Μπακάλης
Αγιογραφίες: Κική Μαυρίδου
Κατασκευή κοστουμιού: Παναγιώτα Τσομπανάκη (Ατελιέ Τσομπανάκη)
Σχεδιασμός φωτισμών: Βαγγέλης Μούντριχας
Φωτογραφίες παράστασης: Χριστίνα Φυλακτοπούλου
Αφίσα παράστασης: Γιάννης Κεντρωτάς
Trailer / Κινηματογράφηση: ORKI Productions
Πρόγραμμα παράστασης: Εκδόσεις Αιγόκερως
Βοηθοί σκηνοθέτες: Ελένη Μαζνώκη, Χρήστος Παναγιώτου, Κατερίνα Πουλέα, Όλγα Σούρσου, Δημήτρης Τζούκας, Λάμπρος Τζώρας
Παραγωγή: Team Vault AMKE
Στον ρόλο της Ζωής Διαμάντως Διμισκή η Σοφία Καψούρου
ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΕΣ
ΗΜΕΡΕΣ ΠΑΡΑΣΤΑΣΕΩΝ: Από την Κυριακή 9 Οκτωβρίου, έως την Κυριακή 29 Ιανουαρίου κάθε Κυριακή στις 18:15
ΔΙΑΡΚΕΙΑ: 65' (χωρίς διάλειμμα)
ΤΙΜΕΣ ΕΙΣΙΤΗΡΙΩΝ:
Προπώληση Viva.gr : https://www.viva.gr/tickets/theater/karaiskakena-o-thrylos/
Γενική είσοδος: 12 ευρώ
Μειωμένο Εισιτήριο: 10 ευρώ (Φοιτητές /Σπουδαστές /Κάτοχοι Κάρτας Πολυτέκνων /ΑμΕΑ /Άνω των 65 ετών/Κάτοχοι Κάρτας Ανεργίας)
*Το φεστιβάλ «Ο ΓΙΟΣ ΜΟΥ... » πραγματοποιείται με την οικονομική υποστήριξη και την αιγίδα του Υπουργείου Πολιτισμού και Αθλητισμού
*Το έργο της παράστασης κυκλοφορεί από τις εκδόσεις Αιγόκερως
σε πρόλογο Γιώργου Βέλτσου