Βιβλίο.. Τρία νέα βιβλία από τις Εκδόσεις Μετρονόμος
Τρία νέα βιβλία από τις Εκδόσεις Μετρονόμος
Στέργιος Ντέρτσας
Cantus Firmus - 44 μελωδικά διηγήματα
ISBN: 978-618-5339-69-2,
σελίδες: 232, μέγεθος: 14x21εκ.
Το Cantus Firmus είναι ένας μουσικός όρος που αναφέρεται στην προϋπάρχουσα μελωδία γύρω από την οποία περιστρέφεται η σύνθεση. Εδώ σύνθεση είναι η κάθε ιστορία που έχει ως κεντρικό του άξονα ένα τραγούδι, γνωστό ή λιγότερο γνωστό, ή μια μουσική σύνθεση, που δίνουν κάθε φορά τον τίτλο τους στο εκάστοτε διήγημα.
Σαράντα τέσσερις ιστορίες που συναντιούνται με σαράντα τέσσερα τραγούδια/μουσικές που είτε αποτελούν την καρδιά της ιστορίας είτε δίνουν σε αυτές καινούργιες διαστάσεις αναδιαμορφώνοντας το σύμπαν τους. Σαράντα τέσσερις ιστορίες για τον έρωτα, την αγάπη, τον θάνατο, τη φιλία, τα όνειρα, τα πάθη, την παιδική ηλικία, το μυστήριο, τη ζωή σε όλες της τις εκφάνσεις, την ποίηση της και τη φρίκη της, δοσμένες με ποικίλους τρόπους και ενταγμένες στη βιοποικιλότητα ενός αγαπημένου και απαιτητικού λογοτεχνικού είδους: του διηγήματος, παλιού και σύγχρονου. Μέσα από το οποίο αποθεώνεται και επιβεβαιώνεται η καθημερινή μας σχέση με την μουσική και τα τραγούδια, είτε ως έμπνευση, είτε ως πλαίσιο μέσα στο οποίο κινούμαστε, συνειδητά ή ασυνείδητα, είτε ως ξαφνική ανακάλυψη που αλλάζει την οπτική μας στα πράγματα προσφέροντας νέες διαστάσεις στην καθημερινότητα, στο παρόν μας, στο παρελθόν αλλά και στο μέλλον μας.
Σαράντα τέσσερις ιστορίες που συναντιούνται με σαράντα τέσσερα τραγούδια/μουσικές που είτε αποτελούν την καρδιά της ιστορίας είτε δίνουν σε αυτές καινούργιες διαστάσεις αναδιαμορφώνοντας το σύμπαν τους. Σαράντα τέσσερις ιστορίες για τον έρωτα, την αγάπη, τον θάνατο, τη φιλία, τα όνειρα, τα πάθη, την παιδική ηλικία, το μυστήριο, τη ζωή σε όλες της τις εκφάνσεις, την ποίηση της και τη φρίκη της, δοσμένες με ποικίλους τρόπους και ενταγμένες στη βιοποικιλότητα ενός αγαπημένου και απαιτητικού λογοτεχνικού είδους: του διηγήματος, παλιού και σύγχρονου. Μέσα από το οποίο αποθεώνεται και επιβεβαιώνεται η καθημερινή μας σχέση με την μουσική και τα τραγούδια, είτε ως έμπνευση, είτε ως πλαίσιο μέσα στο οποίο κινούμαστε, συνειδητά ή ασυνείδητα, είτε ως ξαφνική ανακάλυψη που αλλάζει την οπτική μας στα πράγματα προσφέροντας νέες διαστάσεις στην καθημερινότητα, στο παρόν μας, στο παρελθόν αλλά και στο μέλλον μας.
Μουσική και λογοτεχνία σε ένα βαλς άλλοτε κωμικό, άλλοτε τραγικό,
γήινο και μεταφυσικό ταυτόχρονα, με βήματα πότε σταθερά
και πότε αβέβαια πάνω στην πίστα του Αγνώστου.
γήινο και μεταφυσικό ταυτόχρονα, με βήματα πότε σταθερά
και πότε αβέβαια πάνω στην πίστα του Αγνώστου.
Κυκλοφορεί από τις εκδόσεις Μετρονόμος.
***
O Στέργιος Ντέρτσας (1970) είναι απόφοιτος του Τμήματος Ισπανικής Γλώσσας και Πολιτισμού (ΕΑΠ), με μεταπτυχιακές σπουδές στην Δημιουργική Γραφή. Το 2010 παρουσιάστηκε το θεατρικό του έργο με τίτλο «To δείπνο», στην γενέτειρα του τον Βόλο. Από τις εκδόσεις Μετρονόμος (2019) κυκλοφόρησε η πρώτη του ποιητική συλλογή με τίτλο «Μικρός αλχημιστής». Ανήκει στην επιστημονική ομάδα που μετέφρασε το μεσαιωνικό ισπανικό έπος El Cantar De Mio Cid για πρώτη φορά στα ελληνικά απ’ ευθείας από το πρωτότυπο κείμενο (Ρώμη, 2019). Έχει μεταφράσει δύο βιβλία με ποιήματα της Αργεντινής ποιήτριας Alfonsina Storni: «Tριάντα επιλεγμένα ποιήματα» (Θράκα, 2014) και την συλλογή «Ερωτικά ποιήματα» (Bibliotéque, 2021). Το βραβευμένο διήγημα του «Στην εξέλιξη της φάσης» έχει συμπεριληφθεί στην «Ανθολογία διηγήματος β’ διαγωνισμός Αντώνης Σαμαράκης» (Καστανιώτης, 2004). Έχει έναν μεγάλο αριθμό δημοσιεύσεων σε έντυπα και ηλεκτρονικά περιοδικά. Ανήκει στην ομάδα των συνεργατών της ηλεκτρονικής ποιητικής επιθεώρησης www.poiein.gr.
Θανάσης Διαμαντόπουλος
Σημειολογικό αντάρτικο
ISBN: 978-618-5339-71-5
σελίδες: 248, μέγεθος: 14x21εκ.
Σημειολογικό αντάρτικο
ISBN: 978-618-5339-71-5
σελίδες: 248, μέγεθος: 14x21εκ.
Το Σημειολογικό αντάρτικο ήταν η στήλη που είχε Θανάσης Διαμαντόπουλος στην καθημερινή αθλητική εφημερίδα «Φίλαθλος» από το 1996 ως το 2000. Οι ήρωες της ήταν πρόσωπα από διαφορετικούς κόσμους. Η μακαρίτισα, πλέον, θεία Νίκη, ο dj Akylla, ο δρ. Σποκ, ο «έχων τα σκήπτρα της λογικής» και βέβαια ο Σημιτάνθρωπος που το «λίγα λόγια, πολύ μουσική» του Σημειολογικού αντάρτικου είχε μετατρέψει, σύμφωνα με τότε πληροφορίες του Αποδυτηριάκια, σε κυβερνητικό σύνθημα.
Η στήλη ήταν όπως και η εφημερίδα: πανκ δημοσιογραφία, με τα τωρινά δεδομένα που οι δημόσιες σχέσεις φιλτράρουν την ορμή του κάθε δημοσιεύματος. Αυτός λοιπόν, ήταν και ο «Φίλαθλος» η εφημερίδα του Νίκου Καραγιαννίδη που έφερε πρώτη τη «χύμα» γλώσσα που χρησιμοποίησαν μετά και τα lifestyle περιοδικά του Πέτρου Κωστόπουλου.
«Αυτό το βιβλίο είναι μια επιλογή από τα κείμενα της στήλης ‘‘Σημειολογικό αντάρτικο’’ που δημοσιευόταν καθημερινά, πλην Δευτέρας, στη δεύτερη σελίδα της εφημερίδας Φίλαθλος. Η στήλη ξεκίνησε από το 1996 και κράτησε μέχρι το 2000. Διακόπηκε με τη στρατιωτική μου θητεία στο Πολεμικό Ναυτικό -τότε που πήγαιναν ακόμα «κληρωτοί» ναύτες στα καράβια από όπου δεν μπορούσα να συνεχίσω τη συνεργασία με την εφημερίδα. Εν συνεχεία εγκατέλειψα την Ελλάδα για να ζήσω στη Γαλλία και συγκεκριμένα στο Παρίσι για πέντε χρόνια όπου σπούδασα και άρχισα να δουλεύω ως ανταποκριτής για ελληνικά περιοδικά. Λίγο το γεγονός ότι έπρεπε να στέλνω ρεπορτάζ και όχι τις σκέψεις μου πάνω στα δρώμενα της Γαλλικής πρωτεύουσας και επίσης το ότι εκεί έγινα πατέρας, με έκαναν να ακούω περισσότερο τους άλλους. Έτσι άρχισα να κάνω συνεντεύξεις. Η ζωή με έκανε λιγότερο μάτσο και περισσότερο φεμινιστή παρόλο που η στήλη μπορεί να βγάζει ένα άλλο κλίμα, θα έλεγα ότι αυτό εκφράζει περισσότερο τον εαυτό μου εκείνης της εποχής παρά τον σημερινό. Δεν είναι λογικό; Ανήκω στους ανθρώπους που εξελίσσονται και αλλάζουν συνεχώς. Αυτό που κρατώ από τότε είναι κάποιες ‘‘αιώνιες αλήθειες’’ που εκφράζονται σχεδόν σε κάθε κείμενο. Και ο χαβαλές, που στο δημόσιο λόγο τον ασκώ λιγότερο πλέον αλλά στην προσωπική ζωή συνεχίζω να παίρνω τον εαυτό μου και τη ζωή με την απαραίτητη δόση ελαφρύτητας.»
Θανάσης Διαμαντόπουλος
Κυκλοφορεί από τις Εκδόσεις Μετρονόμος
Η στήλη ήταν όπως και η εφημερίδα: πανκ δημοσιογραφία, με τα τωρινά δεδομένα που οι δημόσιες σχέσεις φιλτράρουν την ορμή του κάθε δημοσιεύματος. Αυτός λοιπόν, ήταν και ο «Φίλαθλος» η εφημερίδα του Νίκου Καραγιαννίδη που έφερε πρώτη τη «χύμα» γλώσσα που χρησιμοποίησαν μετά και τα lifestyle περιοδικά του Πέτρου Κωστόπουλου.
«Αυτό το βιβλίο είναι μια επιλογή από τα κείμενα της στήλης ‘‘Σημειολογικό αντάρτικο’’ που δημοσιευόταν καθημερινά, πλην Δευτέρας, στη δεύτερη σελίδα της εφημερίδας Φίλαθλος. Η στήλη ξεκίνησε από το 1996 και κράτησε μέχρι το 2000. Διακόπηκε με τη στρατιωτική μου θητεία στο Πολεμικό Ναυτικό -τότε που πήγαιναν ακόμα «κληρωτοί» ναύτες στα καράβια από όπου δεν μπορούσα να συνεχίσω τη συνεργασία με την εφημερίδα. Εν συνεχεία εγκατέλειψα την Ελλάδα για να ζήσω στη Γαλλία και συγκεκριμένα στο Παρίσι για πέντε χρόνια όπου σπούδασα και άρχισα να δουλεύω ως ανταποκριτής για ελληνικά περιοδικά. Λίγο το γεγονός ότι έπρεπε να στέλνω ρεπορτάζ και όχι τις σκέψεις μου πάνω στα δρώμενα της Γαλλικής πρωτεύουσας και επίσης το ότι εκεί έγινα πατέρας, με έκαναν να ακούω περισσότερο τους άλλους. Έτσι άρχισα να κάνω συνεντεύξεις. Η ζωή με έκανε λιγότερο μάτσο και περισσότερο φεμινιστή παρόλο που η στήλη μπορεί να βγάζει ένα άλλο κλίμα, θα έλεγα ότι αυτό εκφράζει περισσότερο τον εαυτό μου εκείνης της εποχής παρά τον σημερινό. Δεν είναι λογικό; Ανήκω στους ανθρώπους που εξελίσσονται και αλλάζουν συνεχώς. Αυτό που κρατώ από τότε είναι κάποιες ‘‘αιώνιες αλήθειες’’ που εκφράζονται σχεδόν σε κάθε κείμενο. Και ο χαβαλές, που στο δημόσιο λόγο τον ασκώ λιγότερο πλέον αλλά στην προσωπική ζωή συνεχίζω να παίρνω τον εαυτό μου και τη ζωή με την απαραίτητη δόση ελαφρύτητας.»
Θανάσης Διαμαντόπουλος
Κυκλοφορεί από τις Εκδόσεις Μετρονόμος
Δημοσθένης Μιχαλακόπουλος
Τα χέρια της
ISBN: 978-618-5339-72-2
σελίδες: 124, μέγεθος: 14x21εκ.
Τα χέρια της
ISBN: 978-618-5339-72-2
σελίδες: 124, μέγεθος: 14x21εκ.
Η Τζο είναι γυναίκα. Ζει στην μεγάλη πόλη. Έχει αναπτύξει μια ιδιαίτερη σχέση με το τοπίο που την περιβάλλει. Το παρατηρεί, το εξερευνά, αφήνεται στους ρυθμούς του, αναζητά σ’ αυτό μια αμφίδρομη οικειότητα. Το χαρτί κι ο δρόμος είναι πεδία δράσης γι’ αυτήν, όχι ταυτόσημα, ούτε όμως παράλληλα. Πάει να πει πως συναντιούνται. Κάποτε έρχεται η ώρα του απολογισμού και της εξομολόγησης. Για όσα έζησε, θέλησε ή μετάνιωσε. Για όσα τη διαμόρφωσαν, για όσα της έφερε η ζωή με τα ίδια της τα χέρια.
Κυκλοφορεί από τις εκδόσεις Μετρονόμος.
Κυκλοφορεί από τις εκδόσεις Μετρονόμος.
***
Ο Δημοσθένης Μιχαλακόπουλος γεννήθηκε το 1979 στην Καλαμάτα όπου και κατοικεί. Για την ποιητική συλλογή «Αταξίδευτα» (εκδόσεις poema 2015) βραβεύτηκε το 2016, με το Βραβείο Ποίησης «Μαρία Πολυδούρη» για πρωτοεμφανιζόμενο ποιητή.